UNSEEN Amsterdam 2024
Sep
19
to Sep 22

UNSEEN Amsterdam 2024

Booth 53 with work by Kadir van Lohuizen, Anouk Kruithof, Natscha Libbert, Stijn Elshuis at Unbound

Preview:
Thursday 19 September 14.00 – 17.00 Private, invitees only

Opening:
Thursday 19 September 17.00 – 22.00 Private, invitees only

Public opening days:
Friday 20 September 11.00 – 21.00
Saturday 21 September 11.00 – 19.00
Sunday 22 September 11.00 – 19.00

Kadir van Lohuizen toont tijdens Unseen werk uit de serie 'Food for Thought'. De serie geeft inzicht in de voor velen onbekende wereld die achter ons voedsel schuilgaat; waar het geproduceerd wordt en hoe het zich over de wereld verplaatst. De expositie op Unseen is in aansluiting op het recente fotoboek, de VPRO serie en de huidige solo-expositie in het Scheepsvaartmuseum.

Anouk Kruithof presenteert twee werken gemaakt op Curacao waarin de mens is gedegradeerd tot vlaggenstok en kracht van de zee en de aarde wordt verheven tot activistische vlaggen. 

Vernietiging en veerkracht binnen de natuur als een teken des tijds zijn elementen die vrijwel altijd terugkomen in het werk van Natascha Libbert. Ditmaal zocht zij geruststelling in details en formaties waardoor ze de dominantie en ingreep van de mens op een andere manier benadert.

Stijn Elshuis toont op de sectie Unbound de installatie "In the absence of time” dat reflecteert op de ruimte die het westen inneemt in onze perceptie van “de geschiedenis”. 

unseenamsterdam.com

Anouk Kruithof , Waving flag (2024) , Fine art print on Hahnemühle on bubond in frame , 120 × 80 cm , Edition 1/3

Kadir van Lohuizen China, Inkjet-print Mirage Hahnemühle Fine-Art Baryta op Dibond in wood frame, 80 x 120 cm, 1/7

View Event →
NAP +
Sep
12
to Sep 15

NAP +

Booth 22 with work by Aldo van den Broek and Tja Ling Hu

Thursday 12 September from 19:00 - 21:00 festive opening
Friday 13 September from 11:00 - 19:00
Saturday 14 September from 11:00 - 19:00
Sunday 15 September from 11:00 - 17:00

www.napplus.nl

View Event →
Aldo van den Broek - Echo
Apr
11
to Jun 27

Aldo van den Broek - Echo

  • Rechtbank Amsterdam (map)
  • Google Calendar ICS

Aldo van den Broek

‘ECHO’


A solo exhibition at the Amsterdam Court House (open for public)
April 3 till June 27, 2024.


Request more information or the catalogue



Within the solemn halls of the Amsterdam Courthouse, where justice intersects with society's intricacies, Aldo van den Broek's exhibition "Echo" aims to provoke introspection and contemplation among its viewers. The grandeur of the courthouse building itself plays an active role in the presentation, its white marbleish walls providing a stark contrast to Aldo's deliberate use of humble materials like dirt, cardboard, and wood. Each contrasting swath of black and white on his canvases serves as a symbolic representation of the dichotomies within our justice system, evoking notions of right and wrong, innocence and guilt, order and chaos. Through this visual language, viewers are prompted to confront the complexities and contradictions inherent in legal frameworks, contemplating the principles and practices that underpin societal notions of justice. In the showcased works, the distinction between the spectator, the judge, and the prosecutor becomes muddled, challenging conventional perceptions of viewer participation and prompting introspection on interpretation, moral agency, and power dynamics inherent in engaging with art. By obscuring boundaries between observer and participant, the exhibition encourages viewers to reconsider their roles and responsibilities in shaping meaning within the artistic context, fostering a deeper exploration of subjective perception and the complexities of judgment.

Opening hours:
Monday until friday
8 AM - 5PM

Amsterdamse Rechtbank, Parnassusweg 280, 1076 AV Amsterdam

On the second and third floor

View Event →
Unseen 2023
Sep
21
to Sep 24

Unseen 2023

Tijdens Unseen 2023 presenteert Gallery Vriend van Bavink fotografisch werk van Anouk Kruithof en fotografie op keramiek van Jan Hoek & Duran Lantink en Koos Buster. 

Jan Hoek & Duran Lantink werken al een aantal jaar samen en presenteren werk uit verschillende series die ze samen maakte. De iconische beelden van Jan & Duran worden gepresenteerd op keramiek waardoor de foto's eeuwig blijven beschermd tegen licht, vocht en dus niet zullen vergaan. 

Het heet gebakken werk van Koos Buster sluit hier op aan. Hij laat een aantal nieuwe werken zien waarin hij fotografisch werk in installaties heeft verwerkt. 

Nieuwe fotografische werken van Anouk Kruithof tonen onderzeese droomlandschappen, waarin stokoude levensvormen zoals de doorschijnende kwal voorkomen. Over grote delen van de oceaan blijven we in het duister tasten, terwijl we die wateren wel vervuilen met (vaak doorzichtige) plastics, die als cyborgs verstrengeld raken met de natuurlijke oceaanbewoners en die dusdanig verwarren dat het natuurlijke moeilijk van het artificiële te onderscheiden is. 

Stijn Elshuis reflecteert op de tijd waarin we leven door kruisverbanden te leggen met oude beschavingen. In de UNBOUND sectie toont hij de installatie 'Holy mountain'  dat de milieuvervuiling door Tata Steel linkt aan de lijnen van Nazca in Peru. 

Anouk Kruithof, "The unsung hero of oceanic renewal,", 2023, 45 x 60 cm, fine art print on Hahnemühle photo rag

Anouk Kruithof, "Suspended stillness If laughter takes a stroll.", 2023, 45 x 60 cm, fine art print on Hahnemühle photo rag

Jan Hoek & Duran Lantink, "Jan & Duran VI", 2023, 60 x 40 cm, Photo on Ceramics

Jan Hoek & Duran Lantink, "Jan & Duran V”, 2023, 60 x 40 cm, Photo on Ceramics

View Event →
Artist talk : Aldo van den Broek en Jelle Brandt Corstius
Jun
4
4:00 PM16:00

Artist talk : Aldo van den Broek en Jelle Brandt Corstius

In het kader van Amsterdam Art Week gaat Aldo van den Broek op zondag 4 juni in gesprek met Jelle Brandt Corstius. Onlangs opende in Gallery Vriend van Bavink de solo expositie 'Vacuum' van Aldo van den Broek. De nieuwe schilderijen en sculpturen van Van den Broek hebben een sterke invloed uit ex-Sovjetlanden. Voorafgaand aan de expositie reisde Van den Broek af naar Moldavië en deed hij inspiratie op voor een serie portretten die reflecteren op de zachte kant van de macho cultuur en de brutalistische architectuur. Of zoals hij zelf in een interview met Jeroen Bos voor het Financieel Dagblad op 27-05-23 zegt  'De plekken die ik bezoek, zijn meestal niet heel welvarend. Er is vaak een machocultuur. Begrijpelijk, omdat het je overlevingskansen in de samenleving vergroot. Als man in Moldavië of Siberië kun je je geen zwakte veroorloven.’

Jelle Brandt Corstius is een Ruslandkenner en maakte verschillende televisie series en publicaties over Rusland en ex-Sovjet landen.  In 2016 maakten Brandt Corstius en van den Broek een 3145km lange treinreis door het hoger gelegen Siberië met de  Bajkal Amoer Magistrale. Het duistere broertje van de bekende Trans Siberië Express. Deze reis diende als grote inspiratiebron voor van den Broek. In het gesprek zal dieper worden ingegaan op de thema’s, inspiraties en de evolutie in het werk Aldo aan de hand van zijn nieuwe werk. 

View Event →
Aldo van den Broek - VACUUM
May
12
to Jun 24

Aldo van den Broek - VACUUM

  • Gallery Vriend van Bavink (map)
  • Google Calendar ICS

We are pleased to present the solo exhibition "VACUUM" by Aldo van den Broek. In this exhibition, the Artist presents a striking number of large-scale male portraiture, as well as multiple still lives, sculptures, and fragments of the everyday. His monochromatic color palette creates a timeless appearance. In contrast, the rough touch of his brush and use of found materials reflects our fast past society. Juxtaposing these qualities enables a symbiotic tension that draws us between the past and the present—at the same time, enriching us with the image of our vulnerability within the ordinary.

Aldo van den Broek's Unconventional travels functioned as the catalyst of his practice's characteristics, which once formed the start of his career and signified his aesthetic, gaze, and working method. This time he will merge into the Sovjet brutalism of Moldavia's metropolis, enabling him to finalize his show vacuum. Once again, submerging into the maladaptive.

Review Aldo van den Broek -VAcuum in Het parool by Edo Duiksterhuis

interview Aldo van den Broek in het Financieel Dagblad by jeroen bos

Interview Aldo van den Broek, nooit meer slapen by Lotje Ijzermans

Aldo van den Broek
View Event →
Koos Buster - SOLO
Mar
10
to Apr 22

Koos Buster - SOLO

  • Gallery Vriend van Bavink (map)
  • Google Calendar ICS

Koos Buster

SOLO

 

10 maart - 22 april

Opening vrijdag 10 maart 17:00 

Preview donderdag 9 maart 17:00 

 

Geldersekade 34 - Amsterdam

 

Koos Buster (1991) zorgde de afgelopen jaren voor een keramiekrenaissance in Nederland. In 2022 presenteerde hij als zelf benoemd Minister van keramische zaken bij Gallery Vriend van Bavink de expositie “The ministry of Ceramic Affairs” ( # Beste expositie van 2022 volgens het Parool). In navolging van deze expositie presenteert Koos Buster nu “Solo” in de galerie. Op Art Rotterdam 2023 was al een kleine preview te zien zoals onder andere 1 van de 12 jaargangen uit de  “Employee of the Month” serie die tijdens de expositie in zijn totaliteit te zien zal zijn.

In zijn werk eert en conserveert Koos Buster vaak alledaagse voorwerpen door ze te bevriezen in keramiek. Met zijn onmiskenbare artistieke lijnen in keramiek maakt hij van het gewone iets vrolijks en kostbaars en viert hij zo het object. Door bepaalde onopgemerkte objecten te kleien, krijgen ze een heel andere betekenis en geeft hij ze waardering. De expositie “Solo” toont de nieuwste werken van Koos Buster. Naast de 150 zelfportretten uit de “Employee of the month” serie toont hij keramische internetmemes en verschillend werk met Japanse invloeden. Eind 2022 ging Koos Buster als artist in residence naar Japan om inspiratie op te doen en hij werkte daarna een periode in het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk. De faciliteiten daar stelden hem in staat om grote keramische werken te maken zoals twee keramiek pinapparaten, Japanse Shrine Dogs en een Energy Drink Dispenser.

View Event →
Art Rotterdam 2023 : Koos Buster - Piet Parra- Nik Christensen
Feb
8
to Feb 11

Art Rotterdam 2023 : Koos Buster - Piet Parra- Nik Christensen

Parra (1976), whose unmistakable style of rich color and playful precision moves on the edge of abstraction and figuration, has been celebrated by international galleries and championed by a devout underground following, Parra has become a respected artist, through solo exhibitions spanning Asia, the United States, and Europe.  He is generally regarded as a founder of a contemporary style that is enigmatic and instantly recognizable and that refers to early 20th-century art movements and painters. In his paintings and sculptures the female form often serves as the protagonist.  The scenes in Parra’s painting communicate strong emotions and powerful gestures that hint at a personal narrative. 

For the first time in the Netherlands, Gallery Vriend van Bavink offers a gallery presentation by Parra. In recent years Parra has presented successful solo exhibitions in galleries in Paris, Bangkok, New York and the San Francisco Museum of Modern Art, among other places. In the Netherlands he has mainly presented sculptural work in the public space and a museum setting. He has previously exhibited  work in the Kunsthal Rotterdam and the museum Het Hem. 

Nik Christensen(1973), known for many years for his large-format black-ink-on-paper drawings, will be showing new pieces created on canvas. Still executed in black Japanese sumo-ink, which has an unpredictable way of drying, it marks a new chapter in Christensen’s work. Spending time and maintaining a studio in Kameyama, Japan, has allowed him to make different types of Japanese material, ink and brush his own, which is unfolded in his new works. In the new series there is a clear influence of Japanese culture with hints in the direction of Kurosawa’s movies, Ukiyo-e prints, as well as to traditional Japanese theater, Kabuki and Butoh dance.

Christensen’s work is held in the collections of the Gemeente Museum Den Haag, the Stedelijk Museum Schiedam among others, as well as in major public and private collections internationally. 

2022 was the year of Koos Buster (1991). Buster has made a successful effort to make ceramics sexy again, in the wake of his acclaimed show at Vriend van Bavink, “The ministry of ceramic affairs” (rated as best exhibit of 2022 by Parool 24/12).

As a sneak preview of a solo exhibition to be held at the gallery in March, Koos Buster will display a new series of works at Art Rotterdam. Buster went to Japan as an artist in residence to gain inspiration and since then has been working at the Europees Keramisch Werkcentrum ( EKWC) in Oisterwijk . The facilities there made it possible for him to create large ceramic works such as Cash Machines, Shrine Dogs and Energy Drink Dispensers.  In his work Koos Buster honors everyday objects by freezing them in ceramics.  With his unmistakable artistic lines he turns the ordinary into something cheerful and precious.  At Art Rotterdam Koos Buster will also present a Japanese cash machine alongside work by Aldo van den Broek that he made during a residency in Tokyo. 

Art Rotterdam adds a unique element to its programming - Sculpture Park - a presentation of large-format works of art that enter into relationships with nature and the urban environment. Esther Kokmeijer will present her work Sedimentary Rock

 Sedimentary Rock (Rotterdam) is an installation of cylindrical concrete core samples and wooden crates. The cores were excavated from a fenced area situated in the north-east of Rotterdam - a wasteland covered by a thick layer of concrete slabs. The last use made of the land was by a private factory called the Rotterdamse Betoncentrale. This firm had patented a secret recipe by which they mixed cement with waste and toxic waste materials to create concrete.

 https://www.artrotterdam.com

View Event →
Willem de Haan : Before The Scenes
Jan
20
to Feb 25

Willem de Haan : Before The Scenes


Before the scenes

 

soloshow van Willem de Haan 

 

met werk van:

Koos Buster, Aukje Dekker, Tja Ling Hu, Esther Kokmeijer en Maurice van Tellingen

 

 Verrassend genoeg is 'Before the scenes' de eerste galerie-solo in Nederland van conceptueel zwaargewicht Willem de Haan. Ook verrassend: hij laat niet alleen zijn eigen werk zien, maar ook originele werken van vijf andere kunstenaars van de galerie. De expositie toont de verscheidenheid van artistieke praktijken en de bijbehorende omgevingen waarin kunstwerken zich bevinden vóórdat ze te zien zijn in een galerie. 

Willem de Haan is een multidisciplinair kunstenaar die bekend staat om zijn vaak licht absurdistische en humoristische werk. Zijn installaties, fotografie en videos gaan over herkenbare situaties die hem opvallen in het dagelijks leven. In zijn werk speelt hij vervolgens met de menselijke conditie, verwachtingen en logica. Eerder opende hij een landingsbaan in Amsterdam Noord en een metrostation voor de ingang van Art Rotterdam. Voor zijn nieuwste expositie bij Vriend van Bavink heeft hij een deel van ateliers van kunstenaars uitgezaagd en naar de galerie verplaatst. 

Willem de Haan (1996) studeerde in 2017 met 20 jaar als jongste student ooit af van Fine Arts aan ArtEZ in Arnhem. Zijn projecten zijn internationaal te zien geweest in België, Duitsland, Engeland, Italië, Oostenrijk, Rusland, Spanje en Turkije. Onlangs toonde hij nieuw werk tijdens de Vienna Art Week en maakte hij drie monumentale installaties voor de tentoonstelling 'Corporate Offsite Dwelling A' in Museum CODA. 





View Event →
Vier-en-dertig ondergaande zonnen
Oct
28
to Dec 17

Vier-en-dertig ondergaande zonnen

  • Gallery Vriend van Bavink (map)
  • Google Calendar ICS



Gallery vriend van Bavink Presenteert

 

Vier-en-dertig ondergaande zonnen

 

Aldo van den Broek

Paul Kooiker

Penelope Umbrico

Maurice van Tellingen

Johnny Mae Hauser

Arjan van Helmond

Azul Ehrenberg

28 okt  - 3 dec

Opening 28 oktober 17:00

“Hij wou van mij weten, waarom iemand schilderde. Hij begreep zelf niets meer. Hij stak z'n arm uit en wees in de ruimte. Dààr waren de dingen. Hij sloeg met z'n vuist tegen z'n voorhoofd. En daar waren ze. Eruit wilden ze, maar ze deden 't niet. Stapelgek werd je ervan.”

Uit ‘De uitvreter, Titaantjes en Dichtertje’ - Nescio

 

Op 28 oktober opent Gallery Vriend van Bavink de expositie ‘Vier-en-dertig ondergaande zonnen’. Een expositie die gezien kan worden als een ode aan de kunstenaar Bavink uit een roman van Nescio. Bavink werd stapelgek in een poging om de schoonheid van het alledaagse in zijn kunst te vangen. Momenten van bevreemding, schoonheid, humor, relativering die passeren. Momenten die vluchtig zijn en hierdoor verloren gaat in het vele. Herinneringen die irrelevant lijken, krijgen betekenis wanneer ze opnieuw worden gevormd; beelden die onopvallend het leven passeren blijken bij benadering aan betekenis te winnen.

 

In de groepsexpositie ‘Vier-en-dertig ondergaande zonnen’ spelen kunstenaars ieder op hun eigen manier met dit gegeven. Beelden die ons passeren vormen de structuren waar wij ons dagelijks in bewegen, het alledaagse dat zich – dag in, dag uit – voordoet als het normale, draagt een schoonheid in zich die moeilijk is te vangen. Aldo van den Broek toont nieuwe schilderijen met architectonische structuren uit Japan, waarmee hij vooruit reist naar een geplande reis naar Japan. Johnny Mae Hauser, onlangs afgestuurd aan de KABK, toont nieuw werk. Met haar prachtige verstilde beelden geeft ze een emotionele lading aan alledaagse objecten. De Amerikaanse kunstenaar Penelope Umbrico toont een grote installatie ‘Suns from Sunsets from Flickr’ en de jonge kunstenaar Azul Ehrenberg toont een deel van haar afstudeerwerk aan de Gerrit Rietveld Academie. Paul Kooiker toont werk uit de serie ‘Rumours’. In het werk van Arjan van Helmond weet hij met een virtuose stijl de sfeer van het alledaagse voelbaar te maken. Maurice van Tellingen laat een aantal nieuwe werken zien waarin hij inzoomt op in eerste instantie onbeduidende beelden uit het leven. Toch weet hij een enorme spanning op te bouwen in zijn beelden.

 

‘Begrijp jij wat die zon van mij wil? Vier-en-dertig ondergaande zonnen heb ik tegen de muur staan, achter elkaar, omgekeerd. En toch staat-i daar weer iederen avond.’

Bavink tegen koekbakker in De uitvreter, Titaantjes en Dichtertje - Nescio

Foto’s door Nieck Bakker.

View Event →
Unseen 2022 : Kadir van Lohuizen, Natascha Libbert, Stijn Elshuis
Sep
15
to Sep 18

Unseen 2022 : Kadir van Lohuizen, Natascha Libbert, Stijn Elshuis

Unseen Amsterdam 2022

 

Kadir van Lohuizen

Natascha Libbert

Stijn Elshuis

 

15 - 18 september

Westergas Amsterdam, Klönneplein 1

unseenamsterdam.com

 

Tijdens Unseen 2022 presenteert Gallery Vriend van Bavink werk van Kadir van Lohuizen, Natascha Libbert en Stijn Elshuis. 

De nieuwe serie van Kadir van Lohuizen gaat over Nederland als de op één na grootste voedselexporteur ter wereld. Nederland produceert voedsel in overvloed dat naar alle uithoeken van de wereld gaat. In deze serie toont van Lohuizen de massaliteit van de productieketen. 

De vernietigende en veerkrachtige macht van de natuur toont Natascha Libbert in een serie over een vulkaanuitbarsting op La Palma. Het kwam op haar over als een daad van de aarde die de mens te boven ging. Dit hebben wij niet onder controle. En dat deze vernietiging niet aan ons ligt is voor haar een bijna troostende gedachte in deze tijd. 

Stijn Elshuis toont een sculpturaal fotografisch werk over uitgestorven plantsoorten. Op basis van foto's uit een plantendatabase heeft hij werk gemaakt over deze bloemen die nooit meer geroken en bewonderd kunnen worden. 

Natascha Libbert - Isla Bonita, 100 x 140 cm, inkjet canson barriet, 1/5

View Event →
Sam Andrea - Wanderers
Sep
2
to Oct 15

Sam Andrea - Wanderers

  • Gallery Vriend van Bavink (map)
  • Google Calendar ICS

Sam Andrea - Wanderers, olieverf en caseine op canvas , 200 x 250 cm

(English text below )

Wanderers

 

Wanderers, de tweede solo expositie van Sam Andrea opent op vrijdag 2 september bij Gallery Vriend van Bavink.

De werken in deze expositie lezen als een beeldend verslag van de omzwervingen die Andrea (°1991) de afgelopen jaren maakte. Met nieuwe schilderijen, houtsneden en voor het eerst ook ruimtelijk werk, neemt Andrea je mee op een dwaaltocht die leidt van Mexicaanse achterbuurten naar het nachtleven van Amsterdam, van de ruige Bretonse kust tot de anarchie van Haarlems Slachthuis 13.

Andrea is gefascineerd door plekken, locaties en mensen die zich aan de rand van de maatschappij bevinden en vanuit die positie kleur geven aan de samenleving. Net als zijn muzen is Andrea op zoek naar vrijheid. Een vrijheid die volgens hem met uitsterven wordt bedreigd.

Elke plek die Sam bezoekt wordt compromisloos en met bravoure door de mangel van zijn romantische geest gehaald, om vervolgens met grandeur en nietsontziende eerlijkheid op het doek te worden gezet. Vrienden worden muzen, vreemden worden vrienden, en hijzelf kijkt alles aan met een doordringende blik, in een poging die verwarrende wereld vast te leggen in verf. Intieme taferelen en opvallend ingetogen portretten worden afgewisseld met uitingen van hedonisme, vol van levensvreugde en niet gespeend van zelfspot.

Wanderers is een ode aan het mysterie van het leven en een heildronk op de dood.

Sam Andrea is een schilder pur sang, bekend om zijn virtuoze techniek, gekoppeld aan een helder coloriet en duistere onderwerpen. Eerder toonde Vriend van Bavink zijn werk in een solo expositie in het voormalig kunsthistorisch Instituut, op Big Art en Art Rotterdam.



Interview Sam Andrea in Het Parool



Wanderers

 

Wanderers, the second solo exhibition by Sam Andrea opens on Friday, September 2 at Gallery Vriend van Bavink.

The works in this exhibition read like a visual report of the wanderings Andrea (°1991) has made in recent years. With new paintings, woodcuts and for the first time also sculptural work, Andrea takes you along on a journey that leads from Mexican slums to the nightlife of Amsterdam, from the rugged Brittany coast to the anarchy of Haarlem’s Slachthuis 13.

Andrea is fascinated by places, locations and people who find themselves on the fringes of society, enlivening te scene with their colourful presence. Just like his muses, Andrea is in search of freedom. A freedom that he believes is threatened with extinction.

Every place Andrea visits is uncompromisingly and bravuraly put through the wringer of his romantic mind, only to be put on canvas with grandeur and uncompromising honesty. Friends become muses, strangers become friends, and he himself oversees it all with a piercing gaze, trying to capture this confusing world in paint. Intimate scenes and strikingly subdued portraits alternate with hedonistic feasts, full of joie de vivre and not devoid of self-mockery.

‘Wanderers’ is an ode to the mystery of life and a last salute to the departed.

Sam Andrea is a painter pur sang, known for his virtuoso technique, coupled with a vivid coloration, and dark subject matter. Previously, Gallery Vriend van Bavink showed his work in a solo exhibition at the former Art History Institute, at Big Art and Art Rotterdam.



 

Tekst: Wouter van de Koot

View Event →
Esther Kokmeijer - TERRA NULLIUS
Jun
4
to Jul 2

Esther Kokmeijer - TERRA NULLIUS

  • Gallery Vriend van Bavink (map)
  • Google Calendar ICS

Opening zaterdag 4 juni 16:00

 

Op zaterdag 4 juni opent de expositie Terra Nullius van Esther Kokmeijer (1977) in de galerie. Als kunstenaar, onderzoeker en ontdekkingsreiziger onderzoekt Kokmeijer hoe de mens zich verhoudt tot zijn omgeving. In het gebied waar kunst en wetenschap elkaar kruisen geeft Kokmeijer de overeenkomsten en tegenstrijdigheden weer in haar kunstwerken, installaties en performances. In de expositie bevraagt ze met werk uit verschillende series hoe wij ons als mens tot de natuur verhouden en hoe wij momenteel om gaan met algemeen bezit. Het terrein dat aan niemand toebehoort, Terra Nullius, staat onder druk. De oceanen, het heelal en de noord - en zuidpool zijn een spil in een geopolitiek spel van macht, geld en politieke belangen. 

In de expositie Terra Nullius toont Esther Kokmeijer werk uit verschillende series zoals onder andere de op Art Rotterdam 2022 getoonde Nederlandse Grondwet en Het Plakkaat van Verlatinghe beide uitgevoerd in Porselein. Daarnaast toont ze de serie ‘Ownership and Pioneering on Ice‘. Jarenlang verzamelde Esther Kokmeijer recente en historische landkaarten van Antartica waar de verschillende interpretaties van bezit en belangen van landen in naar voren komen. Als statement dat Antartica ongerept en beschermd moet worden, wist ze alle informatie uit met typex. En de serie ‘Cyanometer - Image of the world’ is geïnspireerd op het werk van de wetenschapper Horace-Bénédict de Saussure die met zijn Cyanometer de blauwheid van de lucht probeerde te meten. Hij maakte in 1720 een analoog instrument om daarmee de natuur en zijn omgeving te meten.  In navolging van de kleine cyanometers die we tijdens Art Rotterdam 2020 toonde, zal ze tijdens de expositie Terra Nullius grote versies tonen. Deze grote uitvoeringen van de cyanometers zijn gemaakt van materialen van het paviljoen 'Cassandra’s Oog' dat Esther Kokmeijer presenteerde tijdens de IJsselbienale 2021

View Event →
Koos Buster (Minister of Ceramic Affairs) presents: The Ministry of Ceramic Affairs
Apr
22
to May 28

Koos Buster (Minister of Ceramic Affairs) presents: The Ministry of Ceramic Affairs

Opening April 22 17:00

On view till may 28

Jan Hoek, Stijn Elshuis, Koos Buster, Chris Rijk, Katrein Breukers, Lucebert, Su Melo, Emilie Bobek, Tim Breukers, Tilmann Meyer-Faje, Isa van lier, Tommy Smits , Sun Woo Jung, Theo Wesselo, Gijs Assmann

Op 22 April vormen Koos Buster en Gallery Vriend van Bavink de galerie om tot “Het Ministerie van Keramische Zaken”. Koos Buster is sinds een aantal jaar de zelfbenoemde Minister van Keramische Zaken. Aanleiding voor Vriend van Bavink om Buster uit te nodigen om de eerste expositie van zijn ministerie samen te stellen. Het ministerie toont op het departement een divers pallet uit de verschillende keramiekovens in Nederland. Met opvallend veel humor tonen 15 kunstenaars werk met een grote diversiteit in vorm, maat en thematiek.

In het ministerie kan een wand met “Sierborden van bijna alles wat ik niet leuk vind” van de minister zelf niet ontbreken. Verder is er onder andere een vloot van keramische schepen te zien van Tilmann Meyer-Faje en werk van Gijs Assmann en Lucebert. Tevens wordt er werk getoond van recente afstudeerders Sun Woo Jung en Isa Van lier. Tommy Smits toont een keramische fotosaurus en er is een flipperkast van keramiek van Tim Breukers te zien. Als voorproefje van de presentatie van Vriend van Bavink op Art Rotterdam worden een aantal nieuwe foto’s van Jan Hoek in keramische lijsten getoond. 

View Event →
Aldo van den Broek: SONNTAG
Feb
13
to Mar 26

Aldo van den Broek: SONNTAG

  • Gallery Vriend van Bavink (map)
  • Google Calendar ICS

thu - sat 13:00 - 18:00

Met de expositie Sonntag gaat Aldo van den Broek (1985) naar wat voor hem de essentie is van zijn werk. Het verbeelden van de verhalen die hij zoekt of die hem vinden.

Zondag, de dag van rust als symbool voor een kantelpunt. Het moment waarin zijn zoektocht naar veiligheid, en geborgenheid zich verenigt en uiteindelijk plaats maakt voor de diepe drang naar ongebondenheid. Begin en einde, bezinning en hartstocht, euforie en het onvermijdelijk lijden. De rusteloosheid die nooit ver weg is, het altijd aanwezige verlangen , de geestdrift en de dorst naar nieuwe verhalen.

In de expositie Sonntag toont van den Broek nieuwe werken met als lijdende factor zijn dagelijks leven. In het maakproces is van den Broek wars van consensus en etiketten. Hij leeft zijn schilderijen en verandert ze voortdurend. Soms kan een werk radicaal worden gewijzigd of herbruikt worden in een ander werk. Zijn canvas kan bestaan uit verschillende combinaties van materialen zoals karton, textiel, hout en andere spullen die hij bij elkaar verzamelt op reis en in ateliers.

Eerder exposeerde Aldo van den Broek onder andere in het Rijksmuseum Twenthe, Art Rotterdam, Nieuw Dakota, Berlin Art Week en Armory Show New York. Het werk dat hij toont in de expositie Sonntag maakte hij onder andere tijdens residenties in Japan, Mexico, het Rietveldhuis in Petten en het Luceberthuis in Bergen.

— ENG —

Galerie Vriend van Bavink presents the new solo exhibition SONNTAG by Aldo van den Broek ((1985).

SONNTAG symbolises the day connecting the past and the future. The word refers to a reflection following six days of work, but for Aldo van den Broek it is also a day of restlessness and a time for new insights and ideas. This juxtaposition is visible in his new work. 

Aldo van den Broek Is known for his layered paintings, sculptures and collages. History, the underground, sex, romance and architecture are common subjects of his work. He is fascinated by the human urge to strive for both security and freedom at the same time and by the deconstruction which is normally the consequence of this. 

In his work Aldo van den Broek is wary of consensus, rules and etiquette. He lives his work. It is sometimes crude and wild, then again romantic and filled with love. With SONNTAG he has returned to what he sees as the core of his art: setting down the stories that he collects. He can bang paint onto whatever materials he comes across. Sunday symbolises for him the end of a period. Not only a day of rest to be used for reflection, but also the start of a new and uncertain time to come. New passion, with its associated euphoria and inevitable suffering. The restlessness that is never far away, the ever-present yearning for excitement, the ardour and the thirsting. 

He has previously exhibited his work at the Rijksmuseum Twenthe, Nieuw Dakota, the Berlin Art Week and the Armory Show, New York.  

The work shown in the exhibition SONNTAG includes pieces produced during residences in Japan, Mexico, the Rietveldhuis in Putten and the Luceberthuis in Bergen.

 

 

View Event →
Marc Oosting & Boris Tellegen : COPY
Nov
20
to Feb 5

Marc Oosting & Boris Tellegen : COPY

  • Gallery Vriend van Bavink (map)
  • Google Calendar ICS

20 nov 2021  - 5 feb 2022  

Opening 20 nov 15:00 - 18:00 

Gallery Vriend van Bavink is presenting in the gallery on 20 November a duo exhibition by Marc Oosting and Boris Tellegen.

Copying form and text plays a central role in the work of both Marc Oosting and Boris Tellegen. Where Marc Oosting literally has drawings copied offshore in South Korea, Boris Tellegen repeats forms by deconstructing and reconstructing them. In the exhibition COPY Oosting and Tellegen show us the value of craft and repetition. Craft becomes more valuable by repetition, because it becomes better executed in the course of time. In the exhibition the question is posed of how this is translated into art and authenticity.

Marc Oosting

For the series ‘Alien Realism’ Rijksakademie graduate Marc Oosting paid a South Korean artist to reproduce his pen and pencil drawings on paper as hyperrealistic oil paintings. These paintings are drawn from a new perspective and set the viewer on the wrong foot. With this work he questions what authenticity, craft and authorship mean within art. Oosting's signature is both enlarged and concealed in this series. Loose sketches marked with creases, coffee stains, and shoeprints are given new overtones and placed on a pedestal.

 Boris Tellegen

Boris Tellegen began his career in the 80s under his pseudonym DELTA, as one of the founders of the graffiti scene in the Netherlands. Whereas a wall or train used to provide the canvas for his creations, he has developed his craft in a direction in which relief, 3-dimensionality and perspective play an important role. By deconstructing and reconstructing forms Tellegen distorts the viewer's perception and makes his work sculptural and visual. By using a fixed number of forms he creates series of works in which repetition and adaptation of a form or series of forms push the boundaries of these forms by continually repeating them.

Het Parool : Dubbelexpositie met het alfabet als gemene deler

-NL-

Gallery Vriend van Bavink presenteert 20 november een duo-expositie van Marc Oosting en Boris Tellegen in de galerie.

Kopie van vorm en tekst speelt een centrale rol in zowel het werk van Marc Oosting als van Boris Tellegen. Waar Marc Oosting letterlijk tekeningen offshore in Zuid Korea laat kopiëren, herhaalt Boris Tellegen vormen door ze te deconstrueren en reconstrueren. In de expositie COPY laten Oosting en Tellegen de waarde van ambacht en herhaling zien. Een ambacht wordt waardevoller bij herhaling, daar het na verloop van tijd beter wordt uitgevoerd. In de expositie wordt bevraagd hoe zich dat naar kunst en authenticiteit vertaalt.

 

Marc Oosting

Voor de serie ‘Alien Realism’ betaalde Rijksakademie alumnus Marc Oosting een Zuid Koreaanse kunstenaar om zijn stift en potlood tekeningen op papier te reproduceren in hyperrealistische olieverf schilderijen. Deze schilderijen plaatsen zijn tekeningen in een nieuw perspectief en zetten de kijker op het verkeerde been. Met het werk bevraagt hij wat authenticiteit, ambacht en auteurschap binnen kunst betekent. De signatuur van Oosting wordt in deze serie zowel uitvergroot als verhuld. Losliggende schetsen met kreukels, koffievlekken en schoenafdrukken krijgen een nieuwe lading en worden op een voetstuk geplaatst.

 

Boris Tellegen

Boris Tellegen begon zijn carrière in de jaren tachtig onder zijn pseudoniem DELTA, als een van de grondleggers van de Nederlandse graffiti scene. Waar eerst een muur of trein het canvas voor zijn creaties voldeed, ontwikkelde zijn ambacht zich in een richting waar reliëf, 3 dimensionaliteit en perspectief een belangrijke rol gingen spelen. Door de- en reconstrueren van vormen ontregeld Tellegen de perceptie van de toeschouwer en wordt zijn werk sculpturaal en beeldend. Aan de hand van een vastgesteld aantal vormen creëert hij series werken waarin hij door herhaling en bewerking van een vorm of reeks vormen de grenzen van deze vorm opzoekt door ze telkens te herhalen. 

View Event →
UNSEEN AMSTERDAM : JAN HOEK & OTHERS & NEW WAYS OF FRAMING
Sep
17
to Sep 19

UNSEEN AMSTERDAM : JAN HOEK & OTHERS & NEW WAYS OF FRAMING

At Unseen Amsterdam 2021, Jan Hoek (1984) will present a new series of unique photographic works in unconventional handmade frames made in collaboration with artists Tommy Smits, Stephen Tayo, Bruin Parry, Duran Lantink and Simon Marsiglia.

In his work Jan Hoek is attracted by the beauty of the outsiders worldwide and he is always keen to collaborate intensively with people that normally are overlooked and create a new image together. The photographic work presented during Unseen is work in which every frame is as much an artwork as the photo. For the frames he collaborated with the expert in this field artist Tommy Smits. Besides that he worked together with Nigerian photographer Stephen Tayo, fashion designer Duran Lantink, jewelry artist Simon Marsiglia, outsider artist Bruin Parry and many other creatives.

https://unseenamsterdam.com/

Supermodel Kim shakes your hand, photo in ceramic frame, 19,5 cm x 13,5 cm, 2021

Supermodel Kim shakes your hand, photo in ceramic frame, 19,5 cm x 13,5 cm, 2021

View Event →
Stijn Elshuis: None of this is factual
Jul
23
to Sep 11

Stijn Elshuis: None of this is factual

Stijn Elshuis legt met zijn werk nieuwe verbanden en associaties ten opzichte van de wereldgeschiedenis. Hij deconstrueert en reconstrueert en komt zo tot beelden die zich zowel in het heden als het verleden laten plaatsen. Geïnspireerd door hedendaagse en gedateerde (kunst)geschiedenisboeken, mythes en folklore, westerse tegenover niet-westerse cultuur, en door verschillende soorten kleurenleer. Zijn werk voelt aan alsof het in een andere tijd is gemaakt en tegelijkertijd is het volstrekt hedendaags, als een klassiek verhaal in een contemporaine vorm.

Grey zone, 150x74x69 cm, hout, gips, lakverf, 

Grey zone, 150x74x69 cm, hout, gips, lakverf, 

View Event →
Inge Aanstoot : Small change, little changes
Jul
23
to Sep 11

Inge Aanstoot : Small change, little changes

  • Vriend van Bavink (map)
  • Google Calendar ICS

In haar schilderijen reflecteert Inge Aanstoot ( 1987) op maatschappelijke thema’s zoals sociale ongelijkheid, feminisme en de botsingen van wetenschap met religie en plaats ze onderwerpen in een historisch kader.  De onderwerpen in haar schilderijen verweeft ze continu met referenties aan de kunst- en literatuur geschiedenis. Ze vertelt een verhaal nooit lineair, maar met vertakkingen en verschillende waarheden. Haar werk noopt de kijker te dwalen in haar werk, vragen te stellen en zelf op zoek te gaan naar de antwoorden. In de expositie ‘Small change, little changes’  bij galerie Vriend van Bavink toont ze nieuw werk met als één van de uitgangspunten het citaat ‘The past is a foreign country’  van auteur L.P. Hartley. Kijken naar het verleden is als kijken naar een ander land, met andere gebruiken en gewoontes, andere rituelen en een ander verhaal.

'Small change, little changes', 150 x 120 cm, acryl/linnen, 2021

'Small change, little changes', 150 x 120 cm, acryl/linnen, 2021

View Event →
OUTSIDERWEAR : Ben Augustus & Piet Parra / Rudy de Gruyl & Benedikt Fischer
Jul
10
to Jul 24

OUTSIDERWEAR : Ben Augustus & Piet Parra / Rudy de Gruyl & Benedikt Fischer

This summer, Outsiderwear Festival, starts in Amsterdam. For two weeks, 10 - 24 July, streetwear made by the coolest “outsider” and “insider” artists will be shown at different locations in the city. More than 40 “outsider” and “insider” artist bring a dynamic program with exhibitions, workshops, tours and an activist photo campaign.

OUTSIDERWEAR FESTIVAL

The Outsiderwear Festival starts on the 8th of July with a kick off in Melkweg in Amsterdam. After the launch, the Outsiderwear collabs will be on show as well as for sale at several festival locations, among others Outsider Art Galerie, Museum van de Geest | Outsider Art, Vriend van Bavink, Patta Store, Zeedijk60 and Sexyland World. In september 2021 Museum van de Geest | Outsider Art presents, in the context of Outsiderwear, a spectacular exhibition with designer Duran Lantink and Theatergroep LeBelle. The city will participate as well. On several locations, you will be surprised by a dynamic side program including exhibitions, an activistic photo campaign, tours and talks. After summer the Outsiderwear tour will start, among others on the following locations: Galerie MAMA (Rotterdam), Galerie Neus (Nijmegen), Art Brut Biënnale (Hengelo) and Special Arts (Amersfoort).

ABOUT OUTSIDERWEAR

Outsiderwear is a project in which talented “outsider” artists collaborate with emerging or already successful fashion designers, streetwear labels and artists. An outsider artist is an artist with, for example, a mental or physical disability, a psychological vulnerability or a ‘’homeless background’’. Nowadays there is already more attention for outsider art, but the world of outsider art rarely comes together with the mainstream creative industry. Outsiderwear breaks this dichotomy, and connects the worlds of insiders and outsiders through collaborations and various activities.

View Event →
Art Rotterdam 2021 : Sam Andrea & Aldo van den Broek
Jul
1
to Jul 4

Art Rotterdam 2021 : Sam Andrea & Aldo van den Broek

Aldo van den broek - De witte dood acrylic on cardboard, jute and wood 162 x 200

Aldo van den broek - De witte dood acrylic on cardboard, jute and wood 162 x 200

Main section ( Stand 73 ) with Sam Andrea & Aldo van den Broek

1-4 july 2021

Van Nellefabriek
Van Nelleweg 1
3044BC Rotterdam

https://artrotterdam.com/

Met Sam Andrea (1991) en Aldo van den Broek (1985) presenteert Vriend van Bavink op Art Rotterdam twee kunstenaars met een corresponderende artistieke achtergrond. Geschiedenis, punk, underground, seks, romantiek en architectuur zijn onderwerpen die beide kunstenaars veel gebruiken. Hun fascinatie voor het tegenstrijdige verlangen van de mens naar veiligheid en geborgenheid, maar ook naar vrijheid en de hieropvolgende destructie staat centraal in hun werken. Hun werk is autobiografisch en ruig, maar ook nietsontziend en vaak gericht op de donkere kanten van het leven.
Binnen hun overeenkomsten ligt meteen ook het grootste contrast. Waar Andrea met precisie berekenend werkt met een uitgelaten, realistisch resultaat, werkt Aldo onbeteugeld, ongeremd en intuïtief aan een meer romantische, abstracte weergave van bovengenoemde onderwerpen.

Sam Andrea - Aldo (der hund) , oil on canvas, 140 x 90 cm

Sam Andrea - Aldo (der hund) , oil on canvas, 140 x 90 cm

View Event →
Anan Striker & Renée van Trier "Frivolous Demands"
Apr
30
to Jun 27

Anan Striker & Renée van Trier "Frivolous Demands"

(Frivolous choir singing phonetic)

 

(Frivolous choir singing in Dutch)

“Frivole eisen, Door de pieken en dalen van het leven

met louter akelige kenmerken,

één waarin men beslist niet zou willen leven,

verheugen wij op verlossing.

Freewheelenderwijs nemen we je mee in de algehele malaise van

het moeten, het verzet van ons als tactiel wezen.

Om teleurstellingen te voorkomen gaan we met wilskracht

en een kinderlijk gezicht de moed weer vinden waar

pareltjes tot wasdom komen.”

 

…Frivolous Demands… (repeat 6x)


View Event →
Kadir van Lohuizen & Yuri Kozyrev "Arctic: New Frontier"
Apr
23
to Jun 27

Kadir van Lohuizen & Yuri Kozyrev "Arctic: New Frontier"

 

Kadir van Lohuizen - Kangerlussuaq - Greenland, fine art print , 184x274 cm

Kadir van Lohuizen - Kangerlussuaq - Greenland, fine art print , 184x274 cm

 

With the exhibition “Arctic: New Frontier”, by Kadir van Lohuizen and Yuri Kozyrev ( NOOR) ,  Gallery Vriend van Bavink opens a brand new exhibition space at the Geldersekade. Kadir van Lohuizen and Yuri Kozyrev carried out a double polar expedition for this photo serie. They were awarded the prestigious Carmignac Award that allowed them to simultaneously cover the entire Arctic territory to bear witness to the irreversible effects of climate change. The exhibition was previously shown at Foundation Carminac in France and Great-Britain and now is first shown in The Netherlands.

Lohuizen and Kozyrev wanted to experience the dramatic transformation of natural landscapes and the demographics in the Arctic, and the impact of these changes on the lives of the region’s inhabitants. The forces of militarisation, exploitation of gas and mineral resources, and the opening of trade routes mean that the Arctic is the site of conflicts. Countries and multinationals are locked in a chaotic competition for control of zones in the Artic, which have taken on strategic importance in the history of humankind due to the effects of global warming. The photographs in the exhibition Arctic: New Frontier are an alarming testimony to the speed of transformation in the region and the upheavals that are taking place on a global scale.

Kadir van Lohuizen has covered conflicts in Africa and elsewhere, but is probably best known for his long-term projects on the seven rivers of the world, the rising of sea levels, the diamond industry and migration in the Americas. He started to work as a professional photographer in 1988 covering the Intifada. In the years following, he worked in many conflict areas in Africa, such as Angola, Sierra Leone, Mozambique, Liberia and the DR of Congo. From 1990 to 1994 he covered the transition in South Africa from apartheid to democracy. Recently he had solo exhibitions in Het Scheepvaartsmuseum en Kunstlinie.

As a photojournalist for the past 25 years, Yuri Kozyrev has witnessed many world-changing events. Since the beginning of 2011, he has been following the Arab unrests, traveling in Egypt, Bahrain, Libya, and Yemen. Kozyrev has received numerous honors for his photography, including several World Press Photo awards. In 2011, he won the Visa d’Or news prize for his body of work On Revolution Road. Kozyrev’s work has been widely exhibited. He exhibited in Paris at La Maison de la Photographie Robert Doisneau.  



Press about the exhibition Arctic : New Frontier

‘Foto-expositie: ontdooiing van de permafrost verscheurt de Noordpool’ , Edo Dijksterhuis, Het Parool, 06-05-2021

‘De duivel is er bijna altijd bij’ , Joyce Roodnat, NRC Handelsblad, 06-05-2021

‘Kern van de zaak: kunst is goed voor de mens’ , Tinkebell, Het Parool, 28-04-2021



Supported by : NOOR , Brouwerij ‘t IJ , Salmari

View Event →
Natascha Libbert - Japanse Oesters
Oct
9
to Mar 1

Natascha Libbert - Japanse Oesters

Natascha Libbert - Lily’s Water, 2020, Archival print in frame with museum art glass,, 1/5 + 2AP, 100 x 140 cm

Natascha Libbert - Lily’s Water, 2020, Archival print in frame with museum art glass,, 1/5 + 2AP, 100 x 140 cm

Natascha Libbert - Japanse Oesters

Stuur ons een email om een afspraak te maken voor een privé bezoek aan de galerie

galerie@vriendvanbavink.nl

De sporen die de mens kan achterlaten in de natuur worden voelbaar in de foto’s van Natascha Libbert. De foto’s tonen de verregaande invloed van de mens op de natuur. Van exotische diersoorten zoals Japanse oesters die langs de Nederlandse kustlijn floreren, tot fel groene meren van chemisch afval uit de kopermijnen van Cyprus. Natascha Libbert komt tot haast dierlijke beelden waarin de beschadiging en de veerkracht van het landschap met elkaar de strijd aangaan. 

In de expositie ‘Japanse Oesters’ bij galerie Vriend van Bavink richt Natascha Libbert zich op de transformatie binnen de ecologie van het landschap die door de globalisering teweeg gebracht wordt. Het proces van adaptatie een integratie van de natuur leidt tot nieuwe landschappen die ons begrip van grenzen en controle doet wankelen. 

Natascha Libbert ( 1973 ) maakt foto’s over de hele wereld en zal wanneer dit weer mogelijk is afreizen naar onder andere de Everglades in Florida, VS voor een residency. Onlangs ontving ze een bijdragen bewezen talent van het Mondriaan Fonds. In februari toonde Vriend van Bavink haar werk op Art Rotterdam en in november zal ze haar werk tonen in 38cc. 

De Japanse oester komt oorspronkelijk van de Aziatische kust van de Stille Oceaan, maar is inmiddels ook te vinden in Noord-Amerika, Australië, Europa en Nieuw Zeeland. Omdat de Nederlandse platte oester niet bestand bleek tegen een hardnekkige oesterziekte in de jaren ’60 importeerden kwekers de Japanse oester in Zeeland. Ze hoopten dat de Japanse oester een stuk sterker zou zijn. Ze hadden gelijk. Japanse oesters zijn niet alleen sterker, ze vermenigvuldigen zichzelf ook gemakkelijk, zo bleek in de jaren zeventig, en veranderden het landschap langs de kustlijn in Nederland. 

View Event →