celine van den BoorN

About

Artworks

CV

Celine van den Boorn, Passage to Europe #3, 2024, Acrylic on photo on dibond, 70 x 105 cm.

About

In haar beeldend werk onderzoekt Celine van den Boorn de relatie tussen mens en natuur, in het bijzonder het spanningsveld tussen de aanwezigheid en afwezigheid van de mens in het landschap.

De samenkomst van mens en natuur legt regelmatig wonderlijke tegenstrijdigheden bloot. Zo verlangt de recreërende mens naar ongerepte natuur en een sublieme beleving daarvan, maar zoekt hij tegelijkertijd deze natuur ‘en masse’ op, waardoor die sublieme ervaring niet mogelijk is en het paradijselijke landschap juist aangetast wordt. Militaire aanwezigheid in een foto kleurt het omringende landschap, waardoor het beladen wordt, terwijl militairen zo min mogelijk zichtbaar willen zijn. Dramatische beelden van gestrande vluchtelingen, die met hun felgekleurde tenten en bagage een scherp contrast vormen met de grauwe landschappen, versterken dit spanningsveld.

Het fascineert haar dat natuur en landschap in de media vaak als decor dienen voor menselijke activiteit. Voor haar werk gebruikt zij persfoto’s van deze, in haar ogen, contrasterende, wringende of confronterende samenkomsten van mens en natuur, zoals bij onderwerpen als toerisme, oorlog, conflicten en migratie. Door te werken met iets vluchtigs als beelden uit het nieuws en reclames wil zij een nieuwe blik bieden op de gewenning aan confronterende nieuwsbeelden en het verlangen naar paradijselijke oorden bevragen.

Door op foto’s te schilderen begeeft zij zich op het grensgebied tussen fotografie en schilderkunst. De hierin voorkomende mensen (militairen, toeristen, vluchtelingen) laat zij achter lagen verf verdwijnen in de natuurlijke achtergrond. Hierdoor verschuift in het beeld de focus van de mens naar het landschap. In het nieuw gecreëerde landschap speelt het oorspronkelijke onderwerp geen rol meer en is het verschil in spanning tussen een heftig of onschuldig beeld (een strand met poserende toeristen of een strand met aangespoelde vluchtelingen) al schilderend opgeheven.

Het weggeschilderde onderwerp is in haar werk in eerste instantie nauwelijks te zien. Pas bij nauwkeurig kijken of bij beweging langs het werk, wanneer het licht verandert, worden matte geschilderde silhouetten op de glanzende foto zichtbaar of verschijnen details van het oorspronkelijke onderwerp.

Voor haar is de gelaagdheid in haar werk van groot belang, zowel in het beeld (waar kijkt de toeschouwer eigenlijk naar) als in techniek (wat is verf en wat is foto) en inhoudelijk (hoe verhoudt het landschap zich tot de menselijke aanwezigheid). Deze gelaagdheid veroorzaakt spanning tussen de schijnbaar ongerepte natuur en de nog zichtbare sporen van menselijke aanwezigheid, tussen actualiteit en tijdloosheid. De beschouwer wordt uitgenodigd te reflecteren op vragen als: ‘wat was het oorspronkelijke beeld en wat is de ingreep van de kunstenaar?’ en ‘wat doet dat met onze interpretatie van het beeld?’

Celine van den Boorn (1978) woont en werkt in Amsterdam. Na haar opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht te hebben voltooid, heeft zij zich zowel in haar beeldend werk als vanuit de wetenschap verder verdiept in de thematiek van haar werk: de verhouding tussen mens en natuur. Naast haar beeldend werk doceert zij aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.


Artworks

Celine van den Boorn, Crossing the European border #6, 2019, Acrylic on photo on dibond, 40 x 60 cm.

Celine van den Boorn, NT • 2024 • acrylic on dibond • 120 x 80 cm.

Celine van den Boorn, At the European border #6 • 2021 • Acrylic on photo • 60 x 90 cm.


Curriculum Vitae

Celine van den Boorn , 1978

  • 1997 - 2002 | HKU, Utrecht Fine Art and Design in Education

  • 2002 - 2006 | Vrije Universiteit Amsterdam, Culturele Antropologie. Individueel studieprogramma over de verhouding tussen natuur- cultuur

  • 2010 | Collegeserie ‘Verlangen naar natuur’, prof.dr. Erik de Jong, Illustere School, Universiteit van Amsterdam


Exposities

  • 2025 | Art Rotterdam, booth B1: Gallery Vriend van Bavink, 28 march - 30 march ( Upcoming )

  • 2025 | ‘Promise that you will sing about me’, Gallery Vriend van Bavink, Amsterdam, 31 jan till 15 march ( Now on view )

  • 2024| Tsunami van Beelden, Nieuw Charlois, Rotterdam

  • 2023| EXODUS, Bijbels Museum ism Buitenplaats Doornburgh, Maarssen

  • 2023| Door de ogen van de kunstenaar, Aegon, Den Haag

  • 2023| VOUCH, Loods 6, Amsterdam

  • 2022 | UNSEEN, LANGArt Galerie, Amsterdam (duo)

  • 2022| Atelier Néerlandais, 'De zeggingskracht van kunst in de diplomatie', Parijs, FR

  • 2022| Singer Laren, Anna Singer Art 2022

  • 2022| LANGArt, 'White smoke', Amsterdam

  • 2021 | Singer Laren, Anna Singer Art 2021

  • 2021 | This Art Fair, Kromhouthal, Amsterdam (solo)

  • 2020 | Galerie LUMC, ‘Aanwinsten 2018-2019 voor de LUMC-collectie’, Leiden

  • 2019 | Collectie de Groen, Pick Me!, Arnhem

  • 2019 | Museum Villa Mondriaan, Winterswijk (solo)

  • 2018 | Studio Seine, ‘Being there’, Rotterdam (solo)

  • 2018 | Zesvoorzes, galerie dudokdegroot, Loods 6, Amsterdam (duo)

  • 2018 | NAVO Hoofdkwartier,‘Shifting Landscapes’, Nederlandse afdeling NAVO, Brussel (BE) (duo)

  • 2017 | galerie dudokdegroot, ‘Conflicts and Dreams’, Amsterdam (solo)

  • 2017 | Amsterdam Art Fair, galerie dudokdegroot, Amsterdam (duo)

  • 2017 | Galerie De Meerse, ‘Rebuilding Nature’, Hoofddorp (duo)

  • 2016 | Rento Brattinga | galerie, ‘Siteless Survey’, Amsterdam (solo)

  • 2016 | Quickscan NL#02, Nederlands Fotomuseum, Rotterdam

  • 2016 | SCHUNCK*, ‘The Promise’, Heerlen (solo)

  • 2016 | Liefhertje en de Grote Witte Reus, ‘2016 days of awesome photo books’, Den Haag

  • 2016 | Fries Museum ‘Aanwinsten: Vergezichten’, Leeuwarden

  • 2015 | Unseen Festival, ‘The Promise’, Prinsengrachtziekenhuis, Amsterdam (solo)

  • 2014 | Kunstcollectie Rijnstate Ziekenhuis, Arnhem (solo)

  • 2014 | Rento Brattinga galerie, RECLAIM, Amsterdam (solo)

  • 2013 | Galerie with Tsjalling, ‘Withdrawn’, Groningen (duo)

  • 2013 | Re: Rotterdam Art Fair, Rotterdam (solo)

  • 2012 | C3 Gallery, ‘Contemporary Romanticism’, Amsterdam (solo)

  • 2012 | Royal Palace, ‘Royal Awards for Modern Painting 2012’, Amsterdam

  • 2011 | Webster Art Gallery, Leiden (solo)

  • 2010 | Sanquin, Galerie Joghem, Amsterdam (solo)

  • 2010 | De Vishal, ‘Nature’s Gift’, kleine zaal, Haarlem (solo)

COLLECTIES

  • 2023 | Kunstcollectie Erasmus Universiteit, Rotterdam

  • 2023 | Collectie Rijksoverheid, Den Haag

  • 2022 | Collectie Krot, Amsterdam

  • 2021 | Aegon Kunstcollectie, Den Haag

  • 2021 | Akzo-Nobel Art Foundation

  • 2021 | Kunstcentrum Haarlem

  • 2020 | Kunstcollectie Erasmus Universiteit, Rotterdam

  • 2020 | Spaces, Rome, Italie

  • 2019 | Isala, Zwolle

  • 2019 | Spaces holding, Polen

  • 2019 | Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL), Amsterdam

  • 2018 | Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag

  • 2018 | Ymere, Amsterdam

  • 2018 | LUMC Kunstcollectie, Leiden

  • 2017 | Ministerie van Buitenlandse Zaken, Kunstopdracht (aankoop 16 werken) voor NAVO, Brussel

  • 2017 | CBK Zuidoost, Amsterdam

  • 2016 | Luciano Benetton Foundation, Treviso, Italië

  • 2016 | Sanquin, Amsterdam

  • 2015 | Fries Museum, Leeuwarden

  • 2014 | Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag

  • 2014 | Collectie Zoetmulder- Sanders, Aerdenhout

  • 2014 | Collectie De Swaan, Amsterdam

  • 2013 | Collectie Sanders, Haarlem

  • 2013 | Ministerie van Buitenlandse Zaken, Den Haag

  • 2010 | CBK Zuidoost, Amsterdam

  • 2010 | Collectie O.L. Schaap, Amsterdam

  • 2009 | Collectie Wilploo, Enschede